Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

To  Kυριακάτικο  Μυθιστόρημα

-Άννα,γιατί σου κάνει εντύπωση που οι προ παππούδες τους ...
εκείνη τη στιγμή ο Δημήτρης ερχόταν από την κουζίνα με την καφετιέρα και ένα δίσκο με φλυτζάνια.Έκπληκτος άκουσε τον Ερρίκο...παππούδες τους? γιατί πόσοι είναι?
-Ο Φρίντριχ και ο πατέρας του ένας 90 χρονος περίπου καλοκάγαθος γεράκος,είπε η Άννα. Μου μιλούσαν συνεχώς για έναν ονομαστό παππού τους που ήταν σημαντικός ζωγράφος φίλος του Γκαίτε,ο οποίος έφερε κοντά στον παππού τους έναν άλλον φίλο του τον Μεγάλο Δούκα της Βαϊμάρης,του οποίου την προστασία ηθική και υλική απήλαυσε ο σημαντικός αυτός ζωγράφος,ένας από τους προ πάππους του Φρίντριχ.
-Τί σου κάνει εντύπωση Άννα.Αυτά συμβαίνουν από γεννήσεως κόσμου.Ένας πλούσιος πάντοτε παίρνει υπό την προστασία του έναν νέο με πολλά προσόντα,έναν καλλιτέχνη,έναν ποιητή,που με την  πέννα του ή τον χρωστήρα του  συντάραξε την ψυχή αυτού του ανθρώπου,του αυριανού  ευεργέτη του.
Φαεινό παράδειγμα ο δικός μας ο γλύπτης,ο Λεωνίδας Δρόσης,ο Ναυπλιώτης.
-Δύο επίθετα έχει,αγάπη μου?
-Όχι αγάπη μου,το Ναυπλιώτης δεν είναι επίθετο.Ναυπλιώτης ως προς την καταγωγή από το Ναύπλιο.
-Πού είναι το Ναύπλιο,αγάπη μου?
-Αγάπη μου,είναι στην Πελοπόννησο.Είναι η δεύτερη πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους.
-Η πρώτη πρωτεύουσα ποιά ήταν,αγάπη μου.
-Η Αίγινα ήταν,αγάπη μου,η πρώτη πρωτεύουσα του νεώτερου Ελληνικού κράτους από τις 2 Απριλίου του έτους 1827 έως τις 28 Ιανουαρίου 1828
-Πριν από 132 χρόνια,αγάπη μου
-Έκανες κι όλας τους υπολογισμούς Ηelga μου?είπε η Άννα.
- Α! η γυναίκα μου είναι γρήγορη στους υπολογισμούς.
-Ευχαριστώ,αγάπη μου.,συνέχισε.
Ο γλύπτης Λεωνίδας Δρόσης μετά τις σπουδές του στο Μετσόβιο πήρε μια  υποτροφία από την Ελληνική κυβέρνηση και ήλθε εδώ στο Μόναχο,οπόυ παρέμεινε επί μίαν τετραετίαν συνεχίζοντας τις σπουδές του.
-Τόσο σπουδαίος καλλιτέχνης ήταν αγάπη μου?
-Πάρα πολύ σπουδαίος,ταλαντούχος,αγάπη μου,και αυτό διακρίνεται στα έργα του.Τα έργα του απεικόνιζαν με φυσικότητα,με τελειότητα θα λέγαμε τα πρόσωπα που απεικόνιζε.Εδώ στο Μόναχο,όπου συνέχισε τις σπουδές του παραμένοντας επί τέσσερα χρόνια,έτυχε της υψηλής προστασίας του Σίμωνος Σίνα.
-Ποιός είναι,αγάπη μου,αυτός ο άνθρωπος.
-Είναι,αγάπη μου,ένας Βορειοηπειρότης επιχειρηματίας και ευεργέτης,ο οποίος πραγματοποίησε τις σπουδές του στην Βιέννη.
-Τι σπουδές,αγάπη μου.
Ιστορία,πολιτική και φιλοσοφία σπούδασε,αγάπη μου.
-Νομίζω,Ερρίκο,πως στην Βιέννη πραγματοποίησε και τις γυμνασιακές του σπουδές.
-Δεν αποκλείεται,Δημήτρη,ο πατέρας του,Γεώργιος Σίνας είχε τις ίδιες ιδιότητες με τον γιό του.Επιχειρηματίας και ευεργέτης.
-Ο γιός,αγάπη μου,πήρε από τον πατέρα.
-Ασφαλώς,αγάπη μου,εργάστηκε στις οικογενειακές επιχειρήσεις και ήταν ο διάδοχος της κολασσιαίας πατρικής  περιουσίας.
-Από πού ακριβώς καταγόταν,Ερρίκο.
-Δημήτρη,καταγόταν από την Μοσχόπολη,της Β. Ηπείρου,μια πόλη κοντά στην Κορυτσά
-Από  Ανατολικά ή  Δυτικά,αγάπη μου.
-Από Δυτικά,ναι από Δυτικά,αγάπη μου. Η πόλη αυτή ήλθε στην ύψιστη ανάπτυξη της  τον 18ο αιώνα και έγινε ένα από τα σπουδαιότερα εμπορικά και πολιτιστικά κέντρα στα Βαλκάνια.Την εποχή της ακμής της και εξ αιτίας της συμβολής της στον Νεοελληνικό Διαφωτισμό,η πόλη ονομάστηκε "Νέα Αθήνα"
-Τι είναι,αγάπη μου,ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός.
-Είναι,αγάπη μου,ένα κίνημα,ένα ρεύμα.
-Τι ρεύμα,αγάπη μου,κρύου αέρα?
-Helga,θα σε μαλλώσω.Πόσες μπύρες ήπιες σήμερα?
-Δεν ήπια μπύρες,αγάπη μου,μόνο λίγο κρασί.
-Αγάπη μου,με εκπλήττεις.
Ποιός σου το προμήθευσε η Νίνα? Νίναα,αμέσως έλα εδώ.
-Κύριε,δεν μπορεί τώρα.Είναι ξαπλωμένη στο κρεβάτι της σκεπασμένη με το πάπλωμα της για να μην κρυώσει.Έτσι δεν είπατε?
Καλά,καλά,αύριο θα μιλήσω με την Νίνα.Καληνύχτα Τόμας.Καληνύχτα,κύριε.
-Αγάπη μου,όταν λέω ρεύμα,εννοώ κίνηση, ιδεολογική κίνηση.,ένα ρεύμα φιλοσοφικό.
-Μπορείς,αγάπη μου,να μου εξηγήσεις πιο απλά?
-Αγάπη μου,μια ομάδα ανθρώπων μορφωμένων και  σπουδαίων ,επεχείρησαν να μεταβιβάσουν τις αξίες και τις ιδέες του Ευρωπαϊκού διαφωτισμού στον χώρο του υπόδουλου Ελληνισμού.Οι Ευρωπαίοι διαφωτιστές ήθελαν να απαλλάξουν το ανθρώπινο πνεύμα από τις προκαταλήψεις που επέφερε το σκότος της καταλήψεως του γένους από τις δεισιδαιμονίες τις εχθρικές.Ήθελαν οι διαφωτιστές να χαρίσουν την ανεξαρτησία,την πνευματική ελευθερία, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τον σεβασμό στους υπόδουλους Έλληνες.Οι κύριοι φορείς του Νεοελληνικού διαφωτισμού ήταν οι Έλληνες που ζούσαν στην Δύση.Οι Έλληνες διαφωτιστές παρακολουθούσαν από κοντά όλες τις αλλαγές της ανθρώπινης σκέψης, τις ανακαλύψεις  πάνω στις νέες τεχνικές και  τις ιδεολογικές αρχές πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η Γαλλική επανάσταση.
-Τι είναι,αγάπη μου,η Γαλλική Επανάσταση.
-Είναι,αγάπη μου,κοινωνική επανάσταση,που κατήργησε την μοναρχία στην Γαλλία γκρεμίζοντας το φεουδαρχικό σύστημα,που οι ρίζες του ανάγονται στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και το αντικατέστησε με το καπιταλιστικό σύστημα. Η Γαλλική επανάσταση ενέπνευσε όλους τους λαούς της Ευρώπης να παλέψουν ,να αντισταθούν στην εκμετάλλευση και στην απολυταρχική μοναρχία.
-Ποιός,αγάπη μου,εμνεύστηκε,ποιός οργάνωσε αυτή την επανάσταση.
-Αγάπη μου,η Γαλλική Επανάσταση οργανώθηκε από την ανερχόμενη αστική τάξη,η οποία εμπνευσμένη από τα κηρύγματα των  Διαφωτιστών και με το  σύνθημα Αδελφοσύνη-Ελευθερία-Ισότητα,θέλησαν να μετατρέψουν την μοναρχία σε συνταγματική.
-Ο Ναπολέων,αγάπη μου,έχει κάποια σχέση?
-Ο Ναπολέων,αγάπη μου,κατέλυσε την δημοκρατία,η οποία είχε αντικαταστήσει το οργανωμένο κράτος δικαίου,το οποίο είχε αντικαταστήσει την τρομοκρατία μετά την κατάργηση της μοναρχίας.
-Αγάπη μου,δεν κατάλαβα.Εσείς παιδιά?
-Helga ,αν θέλεις να καταλάβεις πιάσε τα από το τέλος,είπε ο Δημήτρης.
-Τι εννοείς,Δημήτρη.
- Όταν καταργήθηκε η μοναρχία την αντικατέστησε η τρομοκρατία,πριν την τρομοκρατία υπήρχε το οργανωμένο κράτος δικαίου,πριν υπήρχε η δημοκρατία που την κατέλυσε ο Ναπολέων.
Να τα επαναλάβω κι εγώ,είπε η Helga.
Υπήρχε το οργανωμένο κράτος δικαίου,που είχε αντικαταστήσει την μοναρχία.
-Όχι,αγάπη μου,το κράτος δικαίου είχε αντικαταστήσει την τρομοκρατία. Δώσε προσοχή,αγάπη μου. Ο Ναπολέων κατέλυσε την δημοκρατία.Πριν από την Δημοκρατία υπήρχε το οργανωμένο κράτος δικαίου και πριν από το κράτος δικαίου υπήρχε η τρομοκρατία και πριν από την τρομοκρατία υπήρχε η μοναρχία.
-Κατάλαβα,αγάπη μου.Πρώτα ήταν η Μοναρχία μετά η τρομοκρατία μετά το κράτος δικαίου και μετά η Δημοκρατία που κατέλυσε ο Ναπολέων.
-Με μπέρδεψες τώρα και μένα,αγάπη μου.
-Ερρίκο,καλά το έθεσε η Helga έστω και ανάποδα.
-Καλά,αγάπη μου,όπως σου αρέσει,είπε ο Ερρίκος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου