Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013

Το Κυριακάτικο Μυθιστόρημα.Συνέχεια.

-Και ο πύργος του Άϊφελ.
-Άννα,πολύ σωστά,και ο πύργος του Άϊφελ.Κατασκευάστηκε το έτος 1889 από τον μηχανικό Γουστάβο Άϊφελ.
-Τι ύψος έχει κύριε Ερρίκο.
-Άννα,το ύψος του είναι 325 μέτρα.
-Αυτό μάλιστα.Είναι ένα αρκετά μεγάλο δημιούργημα.
-Τι είπες,Δημήτρη?
-Είπα,Ερρίκο,ότι είναι ένα μεγάλο δημιούργημα το μεγαλύτερο του κόσμου.
-Αγάπη μου,είναι και αυτό ένα περίτεχνο κτήριο?
-Ο πύργος του Άϊφελ,αγάπη μου,δεν είναι και τόσο περίτεχνος.Είναι,θα έλεγα,ακαλαίσθητος.Όταν κατασκευάστηκε και τον παρουσίασαν στο κοινό είχε πολλούς επικριτές.Οι περισσότεροι προήρχοντο από τον κύκλο των καλλιτεχνών του Παρισιού.
-Αγάπη μου,αυτές τις πληροφορίες πώς τις γνωρίζουμε.
-Από τις εφημερίδες,αγάπη μου.Οι καθημερινές εφημερίδες γέμισαν με επιστολές οργής από την καλλιτεχνική κοινότητα του Παρισιού
-Κύριε Ερρίκο,ο πύργος του Άϊφελ είναι το ψηλότερο κτίσμα του κόσμου?
--Άννα,ήταν το υψηλοτερο κτίσμα στον κόσμο μέχρι το έτος 1931.
-Τι έγινε τότε, Ερρίκο μου?
- Κτίστηκε τότε ένα κτήριο υψηλότερο από τον πύργο του Άϊφελ.
-Για ποιόν πύργο μιλάς,Ερρίκο.
-Δεν είναι πύργος,Δημήτρη.Είναι ένα Βulding.Το The Empire State Bulding.Eίναι το κτήριο της Αυτοκρατορικής Πολιτείας της Νέας Υόρκης.Είναι ένας από τους καλύτερους και υψηλότερους ουρανοξύστες του κόσμου.
-Πού βρίσκεται,αγάπη μου?
-Πού αλλού,αγάπη μου,στη Νέα Υόρκη. Βρίσκεται στην 5η Λεωφόρο και έχει 102 ορόφους.Και να δείτε τι βρισκόταν σε εκείνη τη θέση πριν κτιστεί ο ουρανοξύστης.
-Πω!πω! Τι ψηλό κτήριο.
-Πολύ ψηλό,Άννα μου.
-Το ύψος του,Helga, μου προξενεί δέος.
-Και σε μένα,Άννα μου.
-Ερρίκο,συνέχισε.Τι υπήρχε σε εκείνη την τοποθεσία πριν κτιστεί ο ουρανοξύστης.
-Δημήτρη,εκεί πριν,υπήρχε το αγρόκτημα του Τζων Τζόνσον.
-Για ποιά χρόνια μιλάμε,κύριε Ερρίκο.
-Άννα,αναφερόμαστε στον 18ο αιώνα.Εκεί δίπλα από το αγρόκτημα αυτού του ανθρώπου,του Τζον Τζόνσον περνούσε ένα μικρό ποτάμι,που τα νερά του χυνόταν στη Sanfish pond.
-Στην λιμνούλα του ηλιόψαρου.
-Ακριβώς,Άννα.Λίγο πιο πέρα από τη λιμνούλα κτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνος,το πολυτελές ξενοδοχείο Αστόρια Γουόλντορφ.
-Και ο ουρανοξύστης,κύριε Ερρίκο?
-Ο ουρανοξύστης σχεδιάστηκε από τον Γκρέκορι Τζόνσον και την αρχιτεκτονική εταιρεία,όπου εργαζόταν μέσα σε δύο εβδομάδες.Πάνω στα σχέδια του πύργου των Reynolds στο Γουίστον Σάλεμ της Βόρειας Καρολίνας.
-Κύριε Ερρίκο,τι εννοείτε "πάνω στα σχέδια"
-Άννα,εννοώ ότι,χρησιμοποίησαν ως μοντέλλο τον πύργο των Reynolds. Ο John Raskob ήταν ο χρηματοδότης και Πρόεδρος της εταιρείας κατασκευής ήταν ο Άλφρεντ Σμιθ,ο πρώην κυβερνήτης της Νέας Υόρκης.Οι εργασίες κατασκευής άρχισαν το έτος 1930.
-Μήπως,κύριε Ερρίκο,θυμάστε πιο μήνα άρχισαν οι κατασκευές?
-Νομίζω,τον Ιανουάριο του 1930 και τα εγκαίνια έγιναν την Πρωτομαγιά του 1931.
-Μα πώς είναι δυνατόν,αγάπη μου,να χτίζουν μέσα στο χειμώνα.
-Μήπως,κύριε Ερρίκο, έχτιζαν την άνοιξη και τα εγκαίνια έγιναν τον χειμώνα?
-Τι να σας πω,παιδιά,αν θυμάμαι καλά,αυτό διάβασα,μπορεί και να μην θυμάμαι ή να μπέρδεψα τις ημερομηνίες.Και βέβαια είναι λογικό να αρχίσουν οι εργασίες την Άνοιξη.
-Πόσοι εργάτες έβαλαν τη δύναμη τους για να γίνει αυτό το μεγαλούργημα.
-Δημήτρη,εργάστηκαν χιλιάδες μετανάστες από την Ευρώπη και εκατοντάδες Ινδιάνοι.
Την κορδέλλα των εγκαινίων έκοψαν τα εγγόνια του κυβερνήτη της Νέας Υόρκης,του Σμιθ.
-Γιατί,αγάπη μου,κάνεις κύκλους στον αέρα με το χέρι σου.Τι θες να πεις.
-Έγινε το σώσε! Ανταγωνισμός! Υπηρξε ανταγωνισμός! για την απόκτηση του τίτλου ως το υψηλότερο κτήριο στον κόσμο.
-Ανταγωνισμός? κι εδώ,αγάπη μου?
-Ναι! αγάπη μου,κι εδώ.
-Με ποιά άλλα κτήρια ανταγωνιζότανε,Ερρίκο.
-Ανταγωνιζότανε,Δημήτρη,με δύο άλλα οικοδομήματα. Με το κτήριο της Γουώλ Στρήτ και το
 κτήριο της Κλάϊσλερ. Ναι! ακριβώς,Δημήτρη,κατασκευάστηκε το 1930 για να φιλοξενήσει τα γραφεία της βιομηχανίας αυτοκινήτων Κράϊσλερ.Επί ένα διάστημα 11 μηνών αυτό το κτήριο
-Της αυτοκινητοβιομηχανίας,αγάπη μου?
-Ναι, αγάπη μου,της Κράϊσλερ,ήταν το υψηλότερο στον κόσμο.,μετά τον τίτλο πήρε το Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντιγκ.Πριν από μερικά χρόνια,το 1951 ο ουρανοξύστης πωλήθηκε στον Ρότζερ Στίβενς στην τιμή των 51000000 δολλαρίων.
-Σε τόσο υψηλή τιμή?
Ναι! Δημήτρη σε τέτοια τιμή,που στην ιστορία των πωλήσεων των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής δεν είχε ποτέ ξανασυμβεί.
-Τι διαφορετικό,κύριε Ερρίκο,παρουσίαζε,ώστε να πωληθεί σε μια τέτοια τιμή.
-Έχει,Άννα,τις ιδιαιτερότητες του.
-Να τις ακούσουμε,Ερρίκο?
-Βεβαίως,Δημήτρη.Η "μύτη" του κτηρίου σχεδιάστηκε για να χρησιμοποιηθεί σαν ιστός.
-Τι εννοείς,Ερρίκο,σαν ιστός.
-Δημήτρη μου,ξέχασες τι θα πει ιστός?
-Ο ιστός της αράχνης?
-Ω! Θεέ μου,ξέχασε τα Ελληνικά.
-Το κατάρτι του πλοίου,κύριε Ερρίκο.
-Ακριβώς, Άννα, σαν κατάρτι του πλοίου για την πρόσδεση των αεροστάτων Ζέπελιν.Ο 102 όροφος ήταν πρώτα αεροαποβάθρα.
-Ω! με αερόστατα ανεβαίνουν και κατεβαίνουν?
-Αγάπη μου,είχαν σκοπό  να κατασκευάσουν ανελκυστήρα,που να κινείται ανάμεσα στον 86 και στον 102 όροφο.Ο ανελκυστήρας να μεταφέρει τους επιβάτες μετά το τσεκ-ιν στον 86  όροφο.
Πράγμα το οποίο δεν έγινε μετά από τις πρώτες προσπάθειες με αερόπλοια.
-Γιατί,Ερρίκο?
-Δημήτρη,εξ αιτίας των ανοδικών ρευμάτων αέρα,ισχυρών ρευμάτων,που προκαλούσε το ίδιο το κτήριο λόγω του μεγέθους του.Η  ιδέα αποδείχθηκε πολλή επικίνδυνη για να πραγματοποιηθεί.
Το 1952 εκεί στην κορυφή του ουρανοξύστη τοποθέτησαν την κεραία του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού.
Να μην ξεχάσω να σας πω,ότι ο ουρανοξύστης έχει 7000 παράθυρα και 73 ανελκυστήρες,ότι τα σκαλοπάτια από το πεζοδρόμιο μέχρι τον 102 όροφο είναι περίπου 2000.Η βάση του κτηρίου έχει περίπου έκταση 80000 τετραγωνικά μέτρα.
-Πολύ δυνατή κατασκευή,Ερρίκο.
-Πολύ δυνατή,είπαν όλοι.
-Helga μου γνωρίζεις τι θα πει  η λέξη ουρανοξύστης?
-Δεν το γνωρίζω Άννα μου.
Ο Δημήτρης έκανε νόημα στην Άννα να μην συνεχίσει.Γνώριζε ο Δημήτρης τι θα έλεγε η Άννα στην Helga.Ότι η ονομασία προέρχεται από τη λέξη ουρανός και τη λέξη ξύνω,που θα πει ότι η κορυφή του κτηρίου  αγγίζει τον ουρανό,ξύνει τον ουρανό.Μετά τα νοήματα του Δημήτρη η Άννα αρκέστηκε να πει στην Helga,ότι η λέξη προέρχεται από την αγγλική λέξη skayskaper.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου