Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Ιστορική εξέλιξη της εκπαίδευσης των ενηλίκων

Η πρώτη αρχή της εκπαίδευσης των ενηλίκων ξεκίνησε τον 20ο αιώνα ουσιαστικά.Η εμφάνιση όμως του εκπαιδευτικού αυτού μέτρου στην εκπαίδευση των ενηλίκων ξεκινά από τα αρχαία χρόνια.Πολλοί από τους μεγάλους δασκάλους της αρχαιότητας -κατ αλφαβητική σειρά- Αριστοτέλης,Ιησούς,Κομφούκιος,Πλάτων,Σωκράτης,υπήρξαν δάσκαλοι ωρίμων ανθρώπων,ανδρών και γυναικών.
Η εκπαίδευση των ενηλίκων,μια οργανωμένη κίνηση του 19ου αιώνα,άρχισε να λαμβάνει μορφή και να γίνεται διαφορετική  στις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες,όπου ιδρύονταν διάφοροι τύποι σχολείων για την επιμόρφωση των ενηλίκων.
Στην Μεγάλη Βρετανία. Η κίνηση  για την επιμόρφωση των ενηλίκων υπήρξε κυρίως κίνηση προς επιμόρφωση των εργατών.με την προστασία των εργατικών συνδικάτων,εθελοντικών οργανώσεων,τοπικών εκπαιδευτικών οργανώσεων και των Πανεπιστημίων συμπεριλαμβανομένων.Μετά το πέρας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου η προσπάθεια ενισχύθηκε και από το κράτος.
Στη Δανία.Η κίνηση για την επιμόρφωση των ενηλίκων υπήρξε λαϊκό κίνημα,με αποτέλεσμα την ίδρυση ανωτέρων λαϊκών σχολών,οι οποίες ιδρύθηκαν ειδικά για την αναμόρφωση της πνευματικής ζωής της χώρας.
Στα ολοκληρωτικά καθεστώτα.Η εκπαίδευση των ενηλίκων χρησιμοποιήθηκε από το κράτος για τη διάδοση των πολιτικών φιλοσοφιών,ορισμένων φιλοσοφιών,
Στη Σουηδία.Η κίνηση για την επιμόρφωση των ενηλίκων υπήρξε στην πραγματικότητα κίνημα της εργατικής τάξης,το οποίο υποστηρίχθηκε από τις  διάφορες αντιαλκοολικές οργανώσεις και από τις οργανώσεις της εργατικής τάξης.
Στις ΗΠΑ.Η εκπαίδευση ενηλίκων ήταν άγνωστος μέχρι και την δεύτερη εικοσαετία του 20ου αιώνα,μέχρι και το έτος 1924,γιατί οι οργανισμοί που υπήρχαν οι ασχολούμενοι με την εκπαίδευση ενηλίκων ήσαν τελείως διαφορετικού τύπου ώστε δε ταίριαζε κανένα κοινό όνομα που θα χαρακτήριζε το έργο που επιτελούσαν.
Κατά το ίδιο έτος ο Φρέντερικ Π. Κάππελ που ήταν τότε πρόεδρος του Οργανισμού Καρνέιγ.Επιστρέφοντας από την Ευρώπη,όπου πήγε να μελετήσει το θέμα της εκπαιδεύσεως των ενηλίκων,απεφάσισε να εφαρμόσει τα συμπεράσματα του και στην Αμερική.Έτσι με δικές του ενέργειες ιδρύθηκε το έτος 1926 η Αμερικανική Ένωσις Εκπαίδευσης Ενηλίκων,η οποία συνέβαλε πολύ για την επίτευξη του σκοπού για τον οποίο ιδρύθηκε.
Συγκαλούσε κάθε χρόνο διασκέψεις,εξέδιδε την "Εφημερίδα Εκπαιδεύσεως Ενηλίκων"(Journal of Adult Education).
Βοηθούσε διάφορα ιδρύματα και εξέδιδε διάφορα βιβλία από τα οποία τα σπουδαιότερα ήταν αυτά της σειράς "Σπουδές περί της κοινωνικής σημασίας της εκπαιδεύσεως των ενηλίκων.Πέντε έτη πριν από την ίδρυση της "Αμερικανικής Ενώσεως για την Εκπαίδευση Ενηλίκων"είχε ιδρυθεί από την Εθνική Εκπαιδευτική Ένωση το Τμήμα Εκπαιδεύσεως Μεταναστών,το οποίο καθώς δείχνει το όνομα του είχε σκοπό την εκπαίδευση των μεταναστών που έφθαναν στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η  Εθνική Εκπαιδευτική Ένωσις εξέδιδε ταυτοχρόνως το"Εκπαιδευτικό Δελτίο Ενηλίκων"(Adult Education Bulletin ).
Την 14 Μάη του έτους 1965 ιδρύθηκε ο "Σύνδεσμος Εκπαιδεύσεως Ενηλίκων των ΗΠΑ",σε συνέλευση 200 και πλέον ηγετικών στελεχών της εκπαιδεύσεως ενηλίκων στην πόλη Κολόμπας.
Ο "Σύνδεσμος Εκπαιδεύσεως Ενηλίκων των ΗΠΑ"εκδίδει μηνιαίο περιοδικό με τον τίτλο "Αdult Leadership" και τριμηνιαίο περιοδικό με τον τίτλο "Adult Education".
Όταν τελείωσε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος η κίνηση εκπαιδεύσεως ενηλίκων έλαβε νέα ώθηση.Αυτή την κίνηση ενίσχυσαν οι διάφορες οργανώσεις σε όλες τις χώρες
Να αναφέρουμε ένα παράδειγμα.Στις ΗΠΑ η Οργάνωση Κορνέιγ χρηματοδότησε τον Αμερικανικό Σύνδεσμο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων επί 25 ολόκληρα έτη.
Εκδόθηκαν πολλά κλασσικά βιβλία επί αυτού του θέματος  με τη χορήγηση αυτού του οργανισμού.
Εκείνο που συνέβαλε στην ανάπτυξη της εκπαιδεύσεως των ενηλίκων είναι οι εκτεταμένες γνώσεις επί του θέματος οι οποίες εν τω μεταξύ  αποκτήθηκαν και είναι αποτέλεσμα ερευνών και πειραμάτων.
Το 1928 ο Έντουαρντ Α. Θορντάϊκ του Πανεπιστημίου Κολούμπια εξέδωσε με τον τίτλο "Αdult Learning"(Η μάθηση των Ενηλίκων) έκθεση των πορισμάτων των ερευνών του με τις οποίες επεδείκνυε ότι η ικανότητα των ενηλίκων προς μάθηση ελάχιστα μειωνόταν με το πέρασμα του χρόνου.
Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας είχε σαν αποτέλεσμα τη δημοσίευση τ5ριάντα περίπου μελετών επί της κοινωνικής σημασίας της  εκπαιδεύσεως των ενηλίκων ,οι οποίες εκδόθηκαν από τον Αμερικανικό Σύνδεσμο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων.Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι ειδικοί έστρεψαν την προσοχή των προς την εκπαίδευση των ενηλίκων κατά ομάδες.
Αποτέλεσμα των ερευνών και των πολυαρίθμων πρακτικών μελετών και πειραμάτων υπήρξαν οι νέες μέθοδοι διδασκαλίας που εισήχθησαν για τους ενήλικες.
Σήμερα αυτές οι μέθοδοι  βασίζονται ελάχιστα στα βιβλία σε αντίθεση με αυτό που συνέβαινε παλαιότερα.Σήμερα αυτές  οι μέθοδοι στηρίζονται περισσότερο στις ομαδικές συζητήσεις,στον κινηματογράφο,στις διάφορες επισκέψεις,στις εκδρομές,στα cd's και σε διάφορα άλλα οπτικοακουστικά μέσα.
Ποιός είναι ο σκοπός αυτής της εκπαιδεύσεως
Η εκπαίδευση των ενηλίκων έχει σαν σκοπό της τις εμπειρίες και τα προβλήματα της καθημερινής ζωής παρά αφηρημένα θέματα.
Ένας από τις πιο δημοφιλείς  και  πιο σύγχρονες μέθοδοι  για την εκπαίδευση των ενηλίκων είναι η συστηματική σπουδή δι αλληλογραφίας.
Αυτή η ιδέα ήταν πρωτοβουλία του ιδρύματος Σατώκουα και βρήκε γρήγορα μιμητές,επεκτάθηκε γρήγορα με αποτέλεσμα να ιδρυθούν πολλές σχολές σε όλο τον κόσμο, που χρησιμοποιούσαν την μέθοδο της αλληλογραφίας για μάθηση στα πλαίσια της κατ οίκον μάθησης.
Πολλά Πανεπιστήμια υιοθέτησαν αυτή την ιδέα και ίδρυσαν τμήματα σπουδών κατ οίκον.Εκατομμύρια Αμερικανών σπούδασαν με αυτό τον τρόπο.
Αν ρίξουμε ένα βλέμμα προς τα οπίσω προς την ιστορική εξέλιξη της εκπαίδευσης των ενηλίκων παρατηρούμε ότι ο χαρακτήρας αυτής της κινήσεως επηρεάστηκε πολύ  από τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της κοινωνίας.Σκοπός της εκπαιδεύσεως των ενηλίκων ακόμη και τότε που δεν ήταν γνωστή με αυτό το όνομα ήταν να αντιμετωπίσει τις μεγάλες ανάγκες τις κοινωνικές ανάγκες,όπως ήταν οι ανάγκες ευρέσεως ικανών προϊσταμένων  ειδικευμένων εργατών κατά την Βιομηχανική Επανάσταση και τους πολέμους,να εξαμερικανίσει τους μετανάστες που ερχόντουσαν στην Αμερική,την αναπροσαρμογή σε περιόδους οικονομικών κρίσεων και την εποικοδομητική χρησιμοποίηση των ωρών διδασκαλίας
Πάντοτε σχεδόν η εκπαίδευση ενηλίκων ελάμβανε νέα ώθηση στις περιόδους κρίσεως.Ουδέποτε όμως αναπτύχθηκε τόσο γρήγορα και συνεχώς όσο κατά τα έτη μετά  τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου