Σάββατο 24 Μαΐου 2014

        Η  ΓΝΩΡΙΜΙΑ  ΜΕ  ΤΟΥΣ  ΑΡΧΑΙΟΥΣ  ΕΛΛΗΝΕΣ  ΗΜΩΝ  ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ

                                                       ΟΙ  ΠΟΙΗΤΑΙ

Συνεχίζουμε  με  τον  ΟΜΗΡΟ.
Οι  βιογράφοι  του  ΟΜΗΡΟΥ αποδίδουν  στον  ποιητή  της  Ιλιάδας  και  της  Οδύσσειας  και  άλλα ποιητικά  έργα που  είναι:
A) Σ υ λ λ ο γ ή   ύ μ ν ω ν . Είναι  η  συλλογή  34  ύμνων  αφιερωμένοι  στους  Θεούς.Οι  ύμνοι  αυτοί  είναι  γραμμένοι  σε  δακτυλικό  εξάμετρο. Τους  Ύμνους   χρησιμοποιούσαν  στην  απαγγελλία,σαν  μικρές  εισαγωγές, οι  ραψωδοί στις  εορτές προς  τιμή  του  εορτάζοντος  Θεού  πριν  από  την  έναρξη  της  απαγγελίας  του  ηρωϊκού  έπους. Οι  ύμνοι  παρουσιάζουν  μία  ολοκληρωμένη  μυθική  ιστορία   του  τιμώμενου  Θεού,που  περιλαμβάνει  την  γέννηση  του,τις  περιπέτειες,τη  δράση   και  τη  λατρεία  του  στις  διάφορες  ελληνικές  περιοχές.Η συλλογή  των  ύμνων  έγινε  από  τους  γραμματικούς  της  Περγάμου,γιατί  από τους Αλεξανδρινούς γραμματικούς  δεν  αναφέρονται.
Οι  σημαντικότεροι  κατά  σειρά  Ύμνοι  είναι  οι  πέντε  πρώτοι.
 1) Ύ μ ν ο ς  σ τ ο ν  Δ ή λ ι ο  Α π ό λ λ ω ν α 
Αφηγείται  την  γέννηση  του  Απόλλωνα,τις  περιπλανήσεις, την πάλη  του  Θεού  με  τον  δράκο  Πύθωνα Αφηγείται  την  ιστορία  της  ίδρυσης  του  ιερού  των  Δελφών  και  του  Μαντείου.Ο ύμνος  έχει 178  στίχους  και  ήταν  γνωστός  και  στον  Θουκυδίδη.
2) Ύ μ ν ο ς   π ρ ο ς  Π ύ θ ι ο ν   Α π ό λ λ ω ν α
Αυτός ο   Ύμνος   εποιήθη πριν  από  την  πυρκαϊά του 548 π.Χ.  που  κατέστρεψε  τον  Δελφικό  ναό.
Οι  δύο  αυτοί  πρώτοι ύμνοι βρέθηκαν  στα   χειρόγραφα  συνενωμένοι  σε  ένα. Eκείνος  που  τους  χώρισε  είναι  ο Ruhnken,Στην  έκδοση  όμως  Διδότου  φαίνονται  σαν  ένας  ύμνος  με  τον  ίδιο  τίτλο  " Ε ι ς  Α π ό λ λ ω ν α ". Ο Ύμνος  έχει 368 στίχους.
3) Ύ  μ ν ο ς  π ρ ο ς  τ ο ν  Ε ρ μ ή
Ο Ύμνος  αποτελείται  από  580  στίχους,όπου  ο  ποιητής  αφηγείται  την  γέννηση  του  Θεού, την  εφεύρεση  της  λύρας  από  τον  Θεό, την  κλοπή  των  βοδιών  του  αδελφού  του  Απόλλωνα,την  ανακάλυψη  του  κλέπτη  και  την  συμφιλίωση  των  αδελφών  με  την απόδοση  των  βοδιών.
4) Ύ μ ν ο ς   σ τ η ν  Α φ ρ ο δ ί τ η
Στους  293  στίχους  γίνεται  η  περιγραφή   της  επίσκεψης  της  Αφροδίτης  στον  βοσκό  Αγχίση στο  όρος  Ίδη. Περιγράφονται  οι  έρωτες  της  Θεάς  με  τον  Αγχίση . Η Αφροδίτη  πήρε  τη  μορφή  της  θυγατέρας  του βασιλιά  των  Φρυγών Οτρέα. Στον  αποχωρισμό  τους  η  Θεά  εμφανίζεται  στον  Αγχίση  με  την  θεία  μορφή  της Περιγράφεται  στον  ύμνο  και η  προφητεία της  γέννησης  του  Αινεία.Αυτός  ο  ύμνος  θεωρείται  ο αρχαιότερος  από  τους  διασωθέντες μεγάλους  ύμνους.
5) Ύ μ ν ο ς  π ρ ο ς  τ η ν  Δ ή μ η τ ρ α
Αποτελείται  από  495 στίχους  και  έχει  σαν  θέμα  την  απαγωγή  της  Περσεφόνης, της  κόρης  της  Θεάς  της  Γεωργίας  και  γονιμότητας  την  Δήμητρα,  από τον Θεό του Άδη  τον Πλούτωνα.
Η  Θεά  Δήμητρα  απελπισμένη  από  την  απώλεια  της  Κόρης, ντύνεται σαν  γριά  και  κατοικεί  μονίμως  στην  Ελευσίνα, όπου  γίνεται τροφός  του  γιού  του  βασιλιά Κελεού  και  της  συζύγου  του  Μετανείρας. Η Θεά  κάθε  νύχτα τοποθετούσε  το  βρέφος  πάνω  στην  πυρά  για  να  γίνει  αθάνατο.Η Μετάνειρα ανακάλυψε τυχαία  αυτή  την  ενέργεια  και  απαγόρευσε  την  επανάλειψη.Η Θεά  οργισμένη αποκαλύπτει  στους  Ελευσινίους την  ταυτότητα της, απαίτησε  την  ίδρυση  ναού,όπου  αποσύρεται  θλιμένη, ενώ  η  γη  αρχίζει να μαστίζεται από ξηρασία. Παρεμβαίνει  η  Ρέα  η  μητέρα  της  Δήμητρας και  με  εντολή  του  Δία  επιτρέπει  ο Πλούτωνας  στην  Περσεφόνη  την  εκ  περιτροπής  παραμονή  της  πλησίον  της  μητέρας της  και  πλησίον  αυτού.Η Γη  ανακτά  την  ευφορία  της  και  η  Δήμητρα  με  την  Περσεφόνη  ανέρχονται  στον  Όλυμπο.
Ο ύμνος  αυτός  αποτελεί  την  αρχαιότερη  μαρτυρία  για  την  καθιέρωση  των  Ελευσινίων  μυστηρίων.Στον  ύμνο   αναφέρονται  και  άλλα  ονόματα βασιλέων  της  Ελευσίνας,όπως  ο  Διοκλής, ο Εύμολπος,από  τον  οποίον  κατάγονται  οι  ιερείς, οι  διευθύνοντες  το  ιερό  και  τα  μυστήρια  μέχρι  τον  6ο μ.Χ.  αιώνα.Αναφέρεται  και  το  όνομα  Τριπτόλεμος,ο  οποίος  κατέχει   σημαντική  θέση στην   Ελευσίνια  λατρεία
 Η  πρώτη  έκδοση  του  Ύμνου  προς  τη  Δήμητρα  έγινε  από  τον  Δημήτριο  Χαλκοκονδύλη  στη  Φλωρεντία  το  1488.
Τον  ίδιο  χρόνο  έγινε  και  η  πρώτη  έκδοση  των  Ομηρικών  επών.
Από  τότε  ο  ύμνος  προς  την  Δήμητρα  εξεδόθηκε   μαζί  και  χωριστά με τα ομηρικά  έπη  πολλές  φορές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου