Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Σόλων ο Αθηναίος
Είναι ο γνωστός μας ένας από τους επτά σοφούς της Αρχαίας Ελλάδας. Οι άλλοι έξη είναι ο Θαλής ο Μιλήσιος,ο Βίας ο Πριηνεύς,ο Κλεόβουλος ο Ρόδιος,ο Πιττακός ο Μυτιληναίος και ο Περίανδρος ο Κορίνθιος.Όλοι αξιόλογοι άνδρες άφισαν ο κάθε ένας στις νεότερες γενεές τα ηθικά τους αξιώματα,τα γνωμικά τους,να τα μελετούμε και να πορευόμαστε ομαλά στη ζωή μας.
Ο Σόλων είναι γνωστός και ως Πολιτικός,ως Ποιητής,ως Νομοθέτης. Ποιός δε γνωρίζει τη νομοθεσία που επέβαλε όταν εξελέγει Άρχοντας των Αθηνών. Ποιός δεν έχει ακούσει για την Σισάχθεια,το νομοθετικό αυτό μέτρο που επέβαλε,με το οποίο απέσυρε ή κατάργησε τους φόρους ευεργετώντας έτσι τους  πολίτες της Αθήνας,που υπέφεραν από τη βαριά φορολογία που επέβαλαν οι προκάτοχοι του και κυρίως ο Δράκων.Απόσειση φόρων ονομάστηκε η νομοθετική αυτή πράξη του Σόλωνα από το ρήμα αποσείω=αποτινάζω.
Πώς έγινε όμως η εκλογή του ως Άρχων των Αθηνών.
Η ιστορία των Αθηνών φωτίστηκε σημαντικά χάρη στο συγγραφικό έργο του Αριντοτέλη "Αθηναίων Πολιτεία"γιατί πριν η περίοδος της βασιλείας στην Αθήνα ήταν άγνωστη.Για τη μετάβαση  στη κυριαρχία των ευγενών υπήρχαν ορισμένοι μύθοι.Στα νεότερα επινοήματα βρίσκουμε τη διήγηση,ότι μετά από τους βασιλείς την εξουσία παρέλαυαν οι ισόβιοι άρχοντες και μετά από αυτούς οι άρχοντες με δεκαετή θητεία.Αυτό έλεγαν οι επινοήσεις. Από αυτούς τους μύθους αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι μετά  τους βασιλείς αμέσως ακολούθησαν οι άρχοντες με ενιαύσια θητεία,που θέλει να πει,ότι κάθε χρόνο εξέλεγαν καινούργιο άρχοντα.
Η πολιτειακή αυτή αλλαγή είχε ειρηνική εξέλλιξη και αυτό φανερώνει  το γεγονός ,ότι υπό τον νέο αρχηγό του κράτους,τον "Άρχοντα",ο οποίος ήταν ευγενής,εξακολουθούσε  να υφίσταται ο παλαιός "βασιλεύς",ο οποίος περιοριζόταν σε θρησκευτικές μόνο αρμοδιότητες.Όταν στο σώμα αυτό των αρχόντων προστέθηκαν ο πολέμαρχος για τον πόλεμο και οι έξη θεσμοθέτες για τις δικαστικές υποθέσεις αυτό το εννεαμελές  σώμα των αρχόντων αποτελούσε την κυβέρνηση στο νέο κράτος των ευγενών.Με τους ευγενείς υπήρχε αντιπαλότητα πολλών χρόνων,που δεν έλεγε να τελειώσει.Με το πέρασμα του χρόνου η αντιπαλότητα αυτή  αναζωπυρωνόταν και γινόταν εντονότερη.Οι υποψήφιοι άρχοντες από τις αντίπαλες παρατάξεις κοινή συναινέσει  απεφάσισαν να καλέσουν τον Σόλωνα. Πίστευαν ότι θα έσωζε την Αθήνα.Ως ποιητής ο Σόλων είχε συγγράψει αξιόλογα ποιήματα,ελεγείες,με τα οποία επηρέαζε θετικά τους πολίτες της Αθήνας.Το ποίημα του "Σαλαμίς" παρακινούσε  τους πολίτες να σηκωθούν και να πολεμήσουν να επανακτήσουν το αγαπημένο τους νησί,τη Σαλαμίνα,από τους γείτονες Μεγαρείς,που   την είχαν κατακτήσει και δεν ανήκε πια στην Αθήνα.Ο Σόλωνας λοιπόν βρίσκεται στην ακμή της δραστηριότητας του σε κρίσιμη εποχή και τότε.
Ήταν γύρω στο 600 π.Χ.Είχε αρχίσει η άνθηση του εμπορίου και της βιοτεχνίας και όπως είναι φυσικό στις εμπορικές συναλλαγές το νόμισμα αρχίζει να διατίθεται και στην Ελλάδα και έτσι γίνεται ανατροπή στην κυρίαρχη μέχρι τότε αγροτική οικονομία.
Τότε η Αθήνα για πρώτη φορά παίρνει μέρος στην μετακίνηση για τον μεγάλο αποικισμό.Είχαν ξανά προσπαθήσει οι πολίτες της Αθήνας,επιχειρηματίες και βιοτέχνες να εγκατασταθούν σε ένα σημαντικό για τη ναυτιλία σημείο στον Ελλήσποντο. Η Αθηναϊκή πολιτεία όμως δε βρισκόταν σε κατάλληλη στιγμή να πραγματοποιήσει τα πρώτα της βήματα,που ήταν και τα πιο δύσκολα,σε υπερπόντιες κτήσεις.Δεν ήταν σε θέση,δεν ήταν έτοιμη να καλύψει τη μεγάλη απόσταση που είχαν ήδη διατρέξει τα Μέγαρα και η Κόρινθος.Με τα Μέγαρα,όπως  προείπαμε,επικρατούσε διαμάχη με την Αθήνα,επί δεκαετίες, για την κατοχή της Σαλαμίνας για την οποία η Αθήνα ήταν έτοιμη να πολεμήσει δεν ήταν όμως έτοιμη να καλύψει τις αποστάσεις,που είχαν ήδη καλύψει η Κόρινθος και τα Μέγαρα,που οι θέσεις τους ήταν ισχυρές με τις ευρύτατες εμπορικές σχέσεις που είχαν συνάψει.
Η αναδιοργάνωση στην εσωτερική κατάσταση της Αθήνας θα έδιδε και τις προϋποθέσεις για τη δραστηριότητα  της στο εξωτερικό.Εδώ,στη κρίσιμη αυτή στιγμή  ο Σόλων κλήθηκε να προσφέρει τις ευεργεσίες του. Ο Σόλων με τις σημαντικές ελεγείες κυρίως με το ποίημα του "Ημετέρα δε πόλις" ή "Ευνομία" παρακινούσε τους συμπολίτες να σταματήσουν την ταξική διαμάχη. Επίσηςτους παρότρυνε να συνεννοηθούν και να συνενωθούν και να κατανοήσουν η μία παράταξη την άλλη. Μέσα στο ποίημα αυτό παρουσιάζονται οι ησιόδειες ιδέες (οι ιδέες του ποιητή Ησίοδου)
 για την δίκαιη πόλη και την χωρίς νόμους πόλη.
Οι Αθηναίοι πολίτες στον αγώνα για τη Σαλαμίνα νίκησαν και έτσι η νίκη έφερε τον Σόλωνα στην εξουσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου