Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Μάθημα Γραμματικής
Οι Χρόνοι του Ρήματος
Παράδειγμα
δένω-τώρα
έδενα-στο  παρελθόν
θα δέσω-στο μέλλον
Βλέπουμε,ότι υπάρχουν ξεχωριστοί ρηματικοί τύποι που φανερώνουν πότε γίνεται αυτό που σημαίνει το ρήμα.
Οι ρηματικοί αυτοί τύποι ονομάζονται
Χρόνοι του Ρήματος
Οι Χρόνοι του Ρήματος είναι τριών ειδών.
Οι Παροντικοί
Οι Παρελθοντικοί
Οι  Μελλοντικοί

Οι Παροντικοί Χρόνοι
Παροντικοί Χρόνοι είναι:
Ο Ενεστώτας και ο Παρατατικός.
Ο Ενεστώτας φανερώνει κάτι που γίνεται συνεχώς
Παράδειγμα
Βγαίνει ο ήλιος
Τρέχω να τον πιάσω
ή φανερώνει κάτι που επαναλαμβάνεται
Παράδειγμα
Κάθε πρωί ξυπνώ στις επτά και σηκώνομαι αμέσως.
Ο Παρακείμενος φανερώνει πως εκείνο που σημαίνει το ρήμα έγινε στο παρελθόν και έχει ήδη τελειώσει την ώρα που μιλούμε.
Παράδειγμα
Έχω διαβάσει τα μαθήματα μου = Τα διάβασα και τώρα έχω τελειώσει το διάβασμα.

Οι Παρελθοντικοί Χρόνοι
Παρελθοντικοί Χρόνοι είναι:
O Παρατατικός,ο Αόριστος,ο Υπερσυντέλικος.

Ο Παρατατικός φανερώνει πως εκείνο που σημαίνει το ρήμα γινόταν στο παρελθόν εξακολουθητικά ή με επανάληψη.
Παράδειγμα
Χθες το απόγευμα διάβαζα
Το Καλοκαίρι ξυπνούσα στις οκτώ

Ο Αόριστος
Ο Αόριστος φανερώνει πως εκείνο που σημαίνει το ρήμα έγινε στο παρελθόν.
Παράδειγμα
Χτύπησα την πόρτα
Όταν έφτανες,εγώ έφευγα
Περάσαμε ωραία στο ταξίδι.

Ο Υπερσυντέλικος
Ο Υπερσυντέλικος φανερώνει πως εκείνο που σημαίνει  το ρήμα είχε τελειώσει στο παρελθόν πριν γίνει κάτι άλλο.
Παράδειγμα
Όταν έφτανες,εγώ είχα φύγει.

Μελλοντικοί Χρόνοι
Μελλοντικοί Χρόνοι είναι:
O Εξακολουθητικός Μέλλοντας,ο Στιγμιαίος Μέλλοντας και ο Συντελεσμένος Μέλλοντας.

Ο Εξακολουθητικός Μέλλοντας
Ο Εξακολουθητικός Μέλλοντας φανερώνει κάτι που θα γίνεται σε αδιάκοπη συνέχεια ή με επανάληψη.
Παράδειγμα
Όλο το απόγευμα θα γράφω
Από αύριο θα σηκώνομαι στις  επτά

Ο Στιγμιαίος Μέλλοντας
Ο Στιγμιαίος Μέλλοντας φανερώνει κάτι που θα γίνει στο μέλλον χωρίς συνέχεια ή επανάληψη.
Παράδειγμα
Αύριο θα ξυπνήσω πρωί
Θα μιλήσω με τον καθένα σας χωριστά.

Ο Συντελεσμένος Μέλλων
Ο Συντελεσμένος Μέλλων φανερώνει κάτι που θα είναι τελειωμένο στο μέλλον προτού γίνει κάτι άλλο.
Παράδειγμα
Όταν βραδιάσει θα έχω τελειώσει τις δουλειές μου
Στις πέντε το πρωί θα έχω φύγει.
Από τα παραπάνω  γίνεται φανερή μία άλλη  διάκριση των χρόνων.
Η διάκριση αυτή φαίνεται στον τρόπο με τον οποίo παρουσιάζεται αυτό που σημαίνει το ρήμα,αν δηλαδή γίνεται
 Εξακολουθητικά: γράφω,έγραφα,θα γράφω
 Στιγμιαία: έγραψα,θα γράψω
 Αν έχει  συντελεστεί,αν έχει πια τελειώσει: έχω γράψει,είχα  γράψει,θα έχω γράψει.
Έτσι έχουμε τους χρόνους
 Εξακολουθητικός ενεστώτας,παρατατικός,εξακολουθητικός μέλλοντας.
Στιγμιαίος αόριστος,στιγμιαίος μέλλοντας
Συντελεσμένος παρακείμενος,υπερσυντέλικος, συντελεσμένος μέλλων.

Περιφραστικοί και Μονολεκτικοί Χρόνοι
Από τους Χρόνους του Ρήματος άλλοι σχηματίζονται μοναχά με μία λέξη και ονομάζονται Μονολεκτικοί και άλλοι με περισσότερες λέξεις και ονομάζονται Περιφραστικοί.

Οι Μονολεκτικοί Χρόνοι είναι:
Ο Ενεστώτας: δένω-δένομαι
Ο Παρατατικός: έδενα- δενόμουν
Ο Αόριστος: έδεσα-δέθηκα

Οι Περιφραστικοί Χρόνοι είναι:
Ο Εξακολουθητικός Μέλλοντας
Σχηματίζεται με το μόριο-θα- και την Υποτακτική Ενεστώτα
θα  δένω-θα δένομαι

Ο Στιγμιαίος Μέλλοντας
Σχηματίζεται με το μόριο  θα  και την Υποτακτική Αορίστου
θα δεθώ

Ο Παρακείμενος,ο Υπερσυντέλικος και ο Συντελεσμένος Μέλλοντας έχουν δύο τύπους.

Ο Πρώτος τύπος σχηματίζεται με το ρήμα  έχω,είχα,θα έχω και το Απαρέμφατο του Αορίστου
δέσει-δεθεί,έχω δέσει,είχα δέσει,θα έχω δέσει,έχω δεθεί,είχα δεθεί.θα έχω δεθεί.

Ο Δεύτερος τύπος σχηματίζεται
στην Ενεργητική φωνή με το βοηθητικό ρήμα  είμαι και  τη Μετοχή του Παθητικού Παρακειμένου: είμαι δεμένος- η-ο
ήμουν δεμένος-η-ο, θα είμαι δεμένος -η-ο.
Τα Ρήματα  έχω και  είμαι,όταν βοηθούν να σχηματίζονται οι Περιφραστικοί Χρόνοι ονομάζονται Βοηθητικά Ρήματα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου