Σάββατο 22 Μαρτίου 2014

       Η  ΓΝΩΡΙΜΙΑ  ΜΕ  ΤΟΥΣ  ΑΡΧΑΙΟΥΣ  ΕΛΛΗΝΕΣ  ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ  ΜΑΣ

                                  ΟΙ  ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ  ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

Ο  ΛΕΥΚΙΠΠΟΣ είναι άλλος ένας  φιλόσοφος  του  5ου  π.Χ. αιώνα. από τα Άβδηρα. Είναι από τους πρώτους  της ατομικής  σχολής  μαζί με τον  μαθητή του τον Δημόκριτο. Οι γνώμες είναι διάφορες σε  ότι αφορά την καταγωγή του. Άλλοι ερευνητές ορίζουν ως τόπο της καταγωγής του τα Άβδηρα,που  είναι και η πατρίδα του Δημόκριτου  και άλλοι  ομιλούν  για την Μίλητο,ενώ άλλοι  τον θεωρούν Ελεάτη. Δύο  βιβλία  του είναι γνωστά. Το  ένα  είναι  το "Περί  Νου"  και το άλλο  βιβλίο είναι το "Μέγας  διάκοσμος". Ο Λεύκιππος  θεωρεί  ότι  το  σύμπαν  αποτελείται  από  ουσία ομοειδή  ποιοτικώς,την ύλη,η οποία  αποτελείται  από  άτομα.
Η ύλη,λέει ο Λεύκιππος  και  στη συνέχεια επικουρεί και ο μαθητής του ο Δημόκριτος,ότι η ύλη αποτελείται από μικροσκοπικά σωματίδια,που είναι  αδιαίρετα,αιώνια,αμετάβλητα,άφθαρτα, αυτά είναι τα άτομα, τα οποία  γεννήθηκαν αυτόματα και δεν έχουν καμία ποιοτική διαφορά μεταξύ τους,διαφέρουν μόνο στο μέγεθος και στο σχήμα τους.
Μεταξύ των ατόμων υπάρχει το κενό.Στην ύπαρξη του κενού οφείλεται  η  κίνηση  στα  άτομα και από τις συγκρούσεις των ατόμων δημιουργείται η ύλη.
Τα άτομα   είναι διασκορπισμένα  μέσα στο κενό και είναι άπειρα στον αριθμό.Αυτό επιτρέπει  ένα αφάνταστο πλήθος  δυνατών συσχετισμών και συνδυασμό των ατόμων  προς σχηματισμό της άπειρης ποικιλίας των πραγμάτων.
Το κενό είναι άπειρο γιατί η απειρότητα των ατόμων  έχει ανάγκη από ένα άπειρο κενό.
Το κενό είναι άπειρο γιατί αυτό σχηματίζει τα κενά ανάμεσα στα απειράριθμα άτομα.
Τα άτομα είναι συμπαγή καθεαυτά  και χωρίζονται μεταξύ τους  από το κενό μέσα στο οποίο  βρίσκονται διασκορπισμένα.
Το κενό είναι το μη ον και το άτομο είναι το ον και η θέση τους είναι ισότιμη.Αυτό υποστηρίζουν ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος και αυτό ήταν μια επίθεση προς την ελεατική  θέση, Οι  ελεάτες υποστηρίζουν ότι ο πυρήνας της υλικής ύπαρξης  είναι αδιαίρετος, ομοιογενής,ομοιόμορφος και χωρίς εσωτερική  αλλαγή.
Ο Εμπεδοκλής και ο Αναξαγόρας ήταν επηρεασμένοι από  το ελεατικό επιχείρημα  ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα  του κενού.Αντίθετα ο Λεύκιππος  προβάλλει το κενό  ως αναγκαία ύπαρξη  για την ερμηνεία του κόσμου,που ο μόνος τρόπος ύπαρξης του είναι η κίνηση,των αδιαίρετων και ομογενών  μορίων των ατόμων  Η κίνηση αυτή  είναι δυνατή μέσα στο κενό του Λεύκιππου, που  υπάρχει  κατά φυσικό τρόπο.
Το κενό χαρακτηρίστηκε από τον Αριστοτέλη ως "τόπος",ως χώρος και  διάστημα.
Κατά το Λεύκιππο  εκεί που δεν υπάρχουν άτομα,τα κενά της  ύπαρξης  τα   αναπληρώνει  η ύπαρξη του κενού.
Ο Διογένης ο Λαέρτιος,ο Έλληνας ιστοριογράφος  και φιλόσοφος του 3ου μ.Χ. αιώνα από την Λαέρτη της Σικελίας  αναφέρει αυτό που πιστεύει ο Λεύκιππος,ότι  οι συγκρούσεις των ατόμων δημιουργούν νέα σώματα αλλά και νέους κόσμους.
Οι δύο φιλόσοφοι πιστεύουν ότι υπάρχουν άπειροι κόσμοι,που δημιουργούνται από άπειρα  σε πλήθος άτομα..
Ο Αέτιος,ένας περιπατητικός φιλόσοφος του  1ου αιώνα π.Χ  και  οπαδός του Αριστοτέλη και της σχολής του,λέγει ότι οι δύο αυτοί φιλόσοφοι,ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος, υποστηρίζουν .ότι το σύμπαν  έχει σχήμα σφαιρικό.
Ο Αριστοτέλης  αναφέρει,ότι ο Λεύκιππος λέγει ότι η Γη είναι ακίνητη και ότι  το σχήμα της είναι σαν τύμπανο.
 Στις  αρχές του 20ου αιώνα και συγκεκριμένα το 1901 βρέθηκαν μερικοί συγγραφείς,όπως ο Rodhe  και ο  Nestle  στο βιβλίο τους, Kleine  Schriften,  Leipzig  1901.Oι  οποίοι θεωρούν  αμφίβολη την ίδια την ύπαρξη του Λεύκιππου,ως ιστορικού προσώπου.
Αντίθετα  ο  συγγραφέας  Burnet  απέδωσε  στο  Λεύκιππο την τιμή  να θεωρείται εισηγητής και δημιουργός της ατομικής  θεωρίας. Η αμφισβήτηση  προέρχεται  από τον Επίκουρο και από  τον Έρμαρχο έναν αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο από την Μυτιλήνη,ο οποίος ήταν μαθητής και φίλος του Επίκουρου και διάδοχος της σχολής του. Και οι δύο αυτοί φιλόσοφοι υποστηρίζουν ότι  δεν υπήρξε ποτέ κανένας φιλόσοφος με το όνομα Λεύκιππος,αναφέρει ο Διογένης  ο Λαέρτιος στο Α. Χ 13.
Το πιθανότερο είναι,η αμφισβήτηση  αυτή να οφείλεται  στο ότι ο Επίκουρος ήθελε  να  μην θεωρείται  ο Λεύκιππος  εισηγητής της ατομικής  θεωρίας,θέλοντας να προβάλλει την δική του θεωρία ως  αξιόπιστη  περισσότερο.
Για  τους φιλοσόφους της ατομικής θεωρίας η ύλη δεν είναι διαιρετή επ άπειρον.Αποτελείται από αδιαίρετα σωματίδια που συνθέτουν κάθε συγκεκριμένο σώμα με παρεμβολή κενού και εξηγούν την άπειρη ποικιλία των πραγμάτων με τις διαφορές τους ως προς τη διάταξη,την κίνηση,το  μέγεθος και το σχήμα τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου