Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

           Η  ΓΝΩΡΙΜΙΑ  ΜΕ  ΤΟΥΣ  ΑΡΧΑΙΟΥΣ  ΕΛΛΗΝΕΣ  ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ  ΜΑΣ

                                                     ΟΙ  ΣΟΦΙΣΤΕΣ

ΟΙ  ΣΟΦΙΣΤΕΣ   στην  Αρχαία  Ελλάδα   είναι  και  δεν είναι  όμοιοι  με τους  Φιλόσοφους. Έδρασαν οι σοφιστές την ίδια εποχή που δρούσαν οι Προσωκρατικοί φιλόσοφοι  με  τη  διαφορά πως εκείνοι αναζητούσαν και φιλοσοφούσαν  την αλήθεια  σε  ότι  αφορά  τον  άνθρωπο  και  την  φύση,την φυσιολογία,ενώ οι σοφιστές  είναι  διδάσκαλοι της ρητορικής τέχνης  και οι μαθητές τους,οι οποίοι εδιδάσκοντο  κατ  οίκον, αναζητούσαν αυτούς  οσάκις  επιθυμούσαν  να  αποκτήσουν  γνώσεις  σε διάφορες  επιστήμες,όπως  την πολιτική,την ρητορική,την γραμματική,την λογοτεχνία,την μουσική,τα μαθηματικά,την ρητορική  και  την  εριστική  ακόμη τέχνη.Δίδασκαν  συνήθως   την τέχνη  του πώς να μάθουν οι μαθητές τους  να μεταχειρίζονται   τον  λόγο  με  επιχειρήματα, με  πειθώ.
Σήμερα  η λέξη  Σοφιστής  και η έννοια  της έχει  ξεπέσει,έχει χάσει την καλή της έννοια.
 Επικρατεί σήμερα η λέξη  "Δικολάβος"  Είναι  αυτός, που προσπαθεί με διάφορα επιχειρήματα να σε πείσει,ότι αυτό που λέει  είναι  το  σωστό παρόλο που τα επιχειρήματα του είναι κακόπιστα και αντιστρέφουν την αλήθεια,
Ο  ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ  είναι  ο  πρώτος  και σημαντικότερος  Σοφιστής. Γεννήθηκε  στα  Άβδηρα  το 485 με 480 περίπου και έζησε μέχρι το  415 π.Χ. Σε νεαρή  ηλικία  εγκατέλειψε  την  πατρίδα  του  και ταξίδεψε σε όλη την  Ελλάδα,όπου ασκούσε το επάγγελμα  του  σοφιστή  σε  διάφορες  Ελληνικές  πόλεις.
Ο Πρωταγόρας  επισκέφθηκε την Αθήνα  πολλές  φορές. Στην  πρώτη του επίσκεψη γνώρισε τον Περικλή,ο οποίος ανέθεσε στον Πρωταγόρα να συντάξει την  νομοθεσία της νεοσύστατης αποικίας των Θουρίων  στην  Κάτω  Ιταλία.
Ο  Πρωταγόρας  στα πρώτα   χρόνια  του Πελοποννησιακού  Πολέμου  βρέθηκε και πάλι στην Αθήνα,όπου παρέμεινε πλησίον του Περικλή  την περίοδο,που  διαρκούσε ο λοιμός. 
Ο Πρωταγόρας  στην Αθήνα  είχε την ευκαιρία να συνδεθεί φιλικά με τον Ευριπίδη,τον τραγικό ποιητή.
Τον χρόνο,που  διεξήχθη  η εκστρατεία  στη  Σικελία, ( στο δεύτερο ήμισυ του Πελοποννησιακού  Πολέμου), διάβαζε  σε  φιλικό  του  κύκλο το σύγγραμμα του " Περί  Θεού" τότε  κατηγορήθηκε  για  ασέβεια και οδηγήθηκε σε θρησκευτική  δίκη,οπότε για να αποφύγει την καταδίκη  αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αθήνα.
Ο Πρωταγόρας  στην  Αθήνα είχε συγκεντρώσει  γύρω του αρκετό  αριθμό  μαθητών.
Αδιαμφισβήτητη  είναι  η επίδραση  που  ήσκησε  ο  Πρωταγόρας  στο  νεότερο συμπατριώτη του,τον φιλόσοφο Δημόκριτο
Ο Πρωταγόρας άσκησε  ισχυρά επιρροή  ακόμη στους πολιτικούς,στους ποιητές,στους ιστορικούς και στους ρήτορες. Στο  βιβλίο  του  Ηρόδοτου  "Ιστορίες" ανευρίσκονται  πολλά  σημεία,στα  οποία  διακρίνεται η επίδραση  του  Πρωταγόρα.
Ο Πλάτων  στο  ομώνυμο βιβλίο του "Πρωταγόρας"  αναφέρει τις γνώμες του Πρωταγόρα περί Παιδείας.
Στο  βιβλίο του " Θεαίτητος"  αντικρούει  τις  γνωσιολογικές  αντιλήψεις του Πρωταγόρα.
και  στον "Ευθύδημον" αποκαλύπτει,ότι  εχει  γνώση περί  των  εριστικών  τεχνασμάτων του σοφιστή.
Η αρχαιότητα  γνώρισε πολλά  συγγράμματα  του Πρωταγόρα,από τα οποία  ελάχιστα  αποσπάσματα  διεσώθηκαν.
Οι πληροφορίες  από  τις  αρχαίες  πηγές αναφέρουν,ότι  τα κυριότερα  είναι :
1)" Aλήθεια  ή  Καταβάλλοντες", στο  οποίο  πρώτη  φορά  γίνεται  δυνατή  μία πραγματική θεωρία περί της γνώσεως.
2) "Αντιλογίες".Στο σύγγραμμα  αυτό  είναι ολοφάνερη η εριστική  αρχή  του  λόγου  και του αντίλογου.
3) "Περί της εν αρχή καταστάσεως". Ο Πρωταγόρας  εδώ υποστηρίζει,ότι ο άνθρωπος πιεζόμενος από την ανάγκη της αυτοσυντήρησης και ωθούμενος να βελτιώσει  τις συνθήκες της ζωής του, δημιούργησε βαθμιαίως  τον  πολιτισμό.
4) 'Περί  Θεών" Αυτό είναι το έργο του Πρωταγόρα, το οποίο προκάλεσε  την κατηγορία εναντίον του  περί ασεβείας. Εδώ ο Πρωταγόρας προσπαθεί να αποδείξει,ότι οι καθιερωμένες μορφές θρησκείας υφίστανται μόνο στους νόμους.
5) "Μέγας  λόγος". Ο Πρωταγόρας  στο έργο αυτό  αναπτύσσει τις παιδαγωγικές αντιλήψεις του.
Ο Πρωταγόρας  είναι στους  Έλληνες  ο θεμελιωτής της Γραμματικής. Ο Πρωταγόρας ξεχώρισε τα τρία γραμματικά  γένη,σε άρρενα,θήλεα και ¨σκεύη",τα ουδέτερα.
Κατά τον Πρωταγόρα η γλώσσα είναι  συμβατικό  κατασκεύασμα,το οποίο υπάρχει  "νόμω" και όχι "φύσει". Επομένως η γλώσσα είναι  αναγκαίο να χρησιμοποιείται σωστά με τέτοιο  τρόπο,ώστε να εκτελεί τον προορισμό της,λέγει ο Πρωταγόρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου