Μεγάλη Τετάρτη
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στη μνήμη της αμαρτωλής γυναίκας που μετανόησε,πίστεψε στον Χριστό και με δάκρυα στα μάτια άλειψε τα πόδια του με μύρο. "Τη Αγία και Μεγάλη Τετάρτη,της αλειψάσης τον Κύριον μύρω πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι οι Θειότατοι Πατέρες εθέσπισαν,ότι προ του σωτηρίου πάθους μικρόν τούτο γέγονε".( Η προδοσία του Ιούδα το μεγαλύτερο).
Η Μεγάλη Τετάρτη φέρνει στη μνήμη μας το Συνέδριο των Ιουδαίων,που ήταν το ανώτατο δικαστήριο τους και που συγκάλεσαν για να λάβουν τις καταδικαστικές αποφάσεις εναντίον του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού καθώς και τα σχέδια που απεφάσισε ο Ιούδας για την Προδοσία του Δασκάλου του.
Στις εκκλησίες μας ψάλλονται τα ακόλουθα καθίσματα.
Πόρνη προσήλθέ σοι,
μύρα συν δάκρυσι,
κατακενούσα σού ποσί,
φιλάνθρωπε,
και δυσωδίας των κακών
λυτρούται τη κελεύσει Σου
πνέων δε την χάριν Σου,
μαθητής ο αχάριστος,
ταύτην αποβάλλεται
και βορβόρων συμφύρεται,
φιλαργυρία απεμπολών Σε.
Δόξα,Χριστέ,τη ευσπλαχνία Σου.
Ιούδας ο δόλιος φιλαργυρίας ερών,
προδούναί Σε, Κύριε ,τον θησαυρόν
της ζωής δολίως εμελέτησεν.
Όθεν και παροινήσας,
τρέχει προς Ιουδαίους,
λέγει τοις παρανόμοις
Τι μοι θέλετε δούναι;
καγώ περαδώσω υμίν
εις το σταυρώσαι αυτόν.
Η πόρνη εν κλαυθμώ ανεβόα,
οικτίρμων,εκμάσσουσα θερμώς
τους αχράντους Σου πόδας
θριξί της κεφαλής αυτής,
και εκ βάθους στενάζουσα.
Μη απώση με, μηδέ βδελύξη,
Θεέ μου,αλλά δέξαι με μετανοούσαν,
και σώσον ως μόνος φιλάνθρωπος.
Εν κενοίς το συνέδριον των ανόμων,
και γνώμη συναθροίζεται κακοτρόπω,
κατάκριτον τον ρύστην σε αποφήναι,
Χριστέ, ω ψάλλομεν.Συ ει ο Θεός ημών,
και ουκ έστιν άγιος,πλην Σου, Κύριε.
Το δεινόν βουλευτήριον των ανόμων σκέπτεται,
θεομάχου ψυχής υπάρχον,ως δύσχρηστον
τον δίκαιον αποκτείναι Χριστόν, ω ψάλλομεν
Συ ει ο Θεός ημών,και ουκ έστιν άγιος, πλην Σου, Κύριε.
Υπέρ την πόρνην,Αγαθέ,ανομήσας,
δακρύων όμβρους ουδαμώς σοι προσήξα
αλλά σιγή δεόμενος προσπίπτω σοι,
πόθω ασπαζόμενος τους αχράντους σου πόδας,
όπως μοι την άφεσιν,ως Δεσπότης,παράσχης
των οφλημάτων κράζοντι,Σωτήρ.
Εκ του βορβόρου των έργων μου ρύσαι με.
Η πρώην άσωτος γυνή,
εξαίφνης σώφρων ώφθη,
μισήσασα τα έργα της
αισχράς αμαρτίας και
ηδονάς του σώματος,
διενθυμουμένη την αισχύνην
την πολλήν και κρίσιν της
κολάσεως,ην υποστώσι
πόρνοι και άσωτοι
ώνπερ πρώτος πέλω και
πτοούμαι,αλλ'εμένω τη φαύλη
συνηθεία ο άφρων
η πόρνη δε γυνή,πτοηθείσα
και σπουδάσασα ταχύ,
ήλθε βοώσα προς τον Λυτρωτήν
Φιλάνθρωπε και οικτίρμων,
εκ του βορβόρου των έργων μου
ρύσαι με.
Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης στις εκκλησίες μας τελείται το Μεγάλο Ευχέλαιο.Κατά τη διάρκεια της τελέσεως ο ιερέας διαβάζει επτά Ευαγγέλια και δίνει επτά ευχές.Ο αριθμός επτά είναι ένας σημαντικός αριθμός στα εκκλησιαστικά δρώμενα που δηλώνει πληρότητα.
Έτσι με το διάβασμα από τον ιερέα των επτά Ευαγγελίων και των επτά ευχών που αναπέμπει,ευλογείται το λάδι με το οποίο ο ιερέας "μυρώνει" με το λάδι τους πιστούς κάνοντας το σχήμα του σταυρού στο μέτωπο,στο πηγούνι,στα μάγουλα και στις παλάμες.Το λάδι του Ευχέλαιου θεωρείται θεραπευτικό. Ο ιερέας κατά τη διάρκεια του μυστηρίου ανάβει ένα κερί για κάθε Ευαγγέλιο που διαβάζει.Το ίδιο κάνουν και οι πιστοί τη Μεγάλη Τετάρτη κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Ευχελαίου στην εκκλησία.
Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας οι γυναίκες πηγαίνουν στο Ευχέλαιο τη Μεγάλη Τετάρτη φέρνοντας μαζί τους μια σουπιέρα με αλεύρι και τρία κεριά στερεωμένα στο αλεύρι, που ανάβουν κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου του Ευχέλαιου.Το ευλογημένο από τον ιερέα αλεύρι χρησιμοποιούν για να φτιάξουν τα πασχαλινά κουλουράκια την επόμενη ημέρα,την Μεγάλη Πέμπτη πριν βάψουν τα κόκκινα αυγά.
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στη μνήμη της αμαρτωλής γυναίκας που μετανόησε,πίστεψε στον Χριστό και με δάκρυα στα μάτια άλειψε τα πόδια του με μύρο. "Τη Αγία και Μεγάλη Τετάρτη,της αλειψάσης τον Κύριον μύρω πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι οι Θειότατοι Πατέρες εθέσπισαν,ότι προ του σωτηρίου πάθους μικρόν τούτο γέγονε".( Η προδοσία του Ιούδα το μεγαλύτερο).
Η Μεγάλη Τετάρτη φέρνει στη μνήμη μας το Συνέδριο των Ιουδαίων,που ήταν το ανώτατο δικαστήριο τους και που συγκάλεσαν για να λάβουν τις καταδικαστικές αποφάσεις εναντίον του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού καθώς και τα σχέδια που απεφάσισε ο Ιούδας για την Προδοσία του Δασκάλου του.
Στις εκκλησίες μας ψάλλονται τα ακόλουθα καθίσματα.
Πόρνη προσήλθέ σοι,
μύρα συν δάκρυσι,
κατακενούσα σού ποσί,
φιλάνθρωπε,
και δυσωδίας των κακών
λυτρούται τη κελεύσει Σου
πνέων δε την χάριν Σου,
μαθητής ο αχάριστος,
ταύτην αποβάλλεται
και βορβόρων συμφύρεται,
φιλαργυρία απεμπολών Σε.
Δόξα,Χριστέ,τη ευσπλαχνία Σου.
Ιούδας ο δόλιος φιλαργυρίας ερών,
προδούναί Σε, Κύριε ,τον θησαυρόν
της ζωής δολίως εμελέτησεν.
Όθεν και παροινήσας,
τρέχει προς Ιουδαίους,
λέγει τοις παρανόμοις
Τι μοι θέλετε δούναι;
καγώ περαδώσω υμίν
εις το σταυρώσαι αυτόν.
Η πόρνη εν κλαυθμώ ανεβόα,
οικτίρμων,εκμάσσουσα θερμώς
τους αχράντους Σου πόδας
θριξί της κεφαλής αυτής,
και εκ βάθους στενάζουσα.
Μη απώση με, μηδέ βδελύξη,
Θεέ μου,αλλά δέξαι με μετανοούσαν,
και σώσον ως μόνος φιλάνθρωπος.
Εν κενοίς το συνέδριον των ανόμων,
και γνώμη συναθροίζεται κακοτρόπω,
κατάκριτον τον ρύστην σε αποφήναι,
Χριστέ, ω ψάλλομεν.Συ ει ο Θεός ημών,
και ουκ έστιν άγιος,πλην Σου, Κύριε.
Το δεινόν βουλευτήριον των ανόμων σκέπτεται,
θεομάχου ψυχής υπάρχον,ως δύσχρηστον
τον δίκαιον αποκτείναι Χριστόν, ω ψάλλομεν
Συ ει ο Θεός ημών,και ουκ έστιν άγιος, πλην Σου, Κύριε.
Υπέρ την πόρνην,Αγαθέ,ανομήσας,
δακρύων όμβρους ουδαμώς σοι προσήξα
αλλά σιγή δεόμενος προσπίπτω σοι,
πόθω ασπαζόμενος τους αχράντους σου πόδας,
όπως μοι την άφεσιν,ως Δεσπότης,παράσχης
των οφλημάτων κράζοντι,Σωτήρ.
Εκ του βορβόρου των έργων μου ρύσαι με.
Η πρώην άσωτος γυνή,
εξαίφνης σώφρων ώφθη,
μισήσασα τα έργα της
αισχράς αμαρτίας και
ηδονάς του σώματος,
διενθυμουμένη την αισχύνην
την πολλήν και κρίσιν της
κολάσεως,ην υποστώσι
πόρνοι και άσωτοι
ώνπερ πρώτος πέλω και
πτοούμαι,αλλ'εμένω τη φαύλη
συνηθεία ο άφρων
η πόρνη δε γυνή,πτοηθείσα
και σπουδάσασα ταχύ,
ήλθε βοώσα προς τον Λυτρωτήν
Φιλάνθρωπε και οικτίρμων,
εκ του βορβόρου των έργων μου
ρύσαι με.
Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης στις εκκλησίες μας τελείται το Μεγάλο Ευχέλαιο.Κατά τη διάρκεια της τελέσεως ο ιερέας διαβάζει επτά Ευαγγέλια και δίνει επτά ευχές.Ο αριθμός επτά είναι ένας σημαντικός αριθμός στα εκκλησιαστικά δρώμενα που δηλώνει πληρότητα.
Έτσι με το διάβασμα από τον ιερέα των επτά Ευαγγελίων και των επτά ευχών που αναπέμπει,ευλογείται το λάδι με το οποίο ο ιερέας "μυρώνει" με το λάδι τους πιστούς κάνοντας το σχήμα του σταυρού στο μέτωπο,στο πηγούνι,στα μάγουλα και στις παλάμες.Το λάδι του Ευχέλαιου θεωρείται θεραπευτικό. Ο ιερέας κατά τη διάρκεια του μυστηρίου ανάβει ένα κερί για κάθε Ευαγγέλιο που διαβάζει.Το ίδιο κάνουν και οι πιστοί τη Μεγάλη Τετάρτη κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Ευχελαίου στην εκκλησία.
Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας οι γυναίκες πηγαίνουν στο Ευχέλαιο τη Μεγάλη Τετάρτη φέρνοντας μαζί τους μια σουπιέρα με αλεύρι και τρία κεριά στερεωμένα στο αλεύρι, που ανάβουν κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου του Ευχέλαιου.Το ευλογημένο από τον ιερέα αλεύρι χρησιμοποιούν για να φτιάξουν τα πασχαλινά κουλουράκια την επόμενη ημέρα,την Μεγάλη Πέμπτη πριν βάψουν τα κόκκινα αυγά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου