ΟΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ.Συνέχεια
Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΦΥΛΏΝ από τον Κλεισθένη απετέλεσε τη βάση της νέας δομής του κράτους.
Στις δέκα φυλές αντιστοιχούσαν οι δέκα μονάδες πεζικού,που ονομαζόταν "τάξεις",τις οποίες διοικούσαν οι δέκα εκλεγμένοι στρατηγοί από τις φυλές.
Στην οργάνωση των φυλών βασιζόταν και η οργάνωση της νέας βουλής των Πεντακοσίων,στην οποία κάθε φυλή αντιπροσωπευόταν από 50 βουλευτές,οι οποίοι έβγαιναν με κλήρωση από ένα κατάλογο υποψηφίων που καταρτιζόταν ανάλογα με τον αριθμό των κατοίκων των δήμων.
Οι βουλευτές των επί μέρους φυλών,50 από κάθε μία,σχημάτιζαν επιτροπές,που ονομάζονταν "πρυτανεία",τα οποία διηύθυναν τις εργασίες της Βουλής,η μία μετά την άλλη,κάθε μία επί ένα δέκατο του έτους.
Η Βουλή αυτή στην οποία δικαίωμα συμμετοχής είχαν μόνο οι πολίτες των τριών πρώτων τάξεων,αντιπροσώπευε το σύνολο των πολιτών.
Ως αντιπροσωπεία του λαού ασκούσε, ίσως μόνο στην αρχή,έλεγχο στο έργο του "Άρχοντα"που εξακολουθούσε να είναι,όπως πριν,ο "πρόεδρος της δημοκρατίας".
Η νέα αυτή Βουλή προετοίμαζε και τα σχέδια ψηφισμάτων για την εκκλησία του δήμου,τα οποία υποβάλλονταν προς ψήφιση στην εκκλησία του δήμου από τον πρόεδρο της επιτροπής.
Η επιτροπή ονομαζόταν π ρ υ τ α ν ε ί α και ο πρόεδρος της ονομαζόταν ε π ι σ τ ά τ η ς.
Οι επιστάτες εναλλάσσονταν κάθε μέρα.
Ο ανεξέλεγκτος κ ύ ρ ι ο ς φ ο ρ έ α ς τ η ς ε ξ ο υ σ ί α ς ήταν βέβαια ο λαός.
Στην εκκλησία του δήμου έπαιρνε αποφάσεις για θέματα τόσο εξωτερικής πολιτικής,(όπως κήρυξη πολέμου,σύναψη ειρήνης και συμμαχιών),όσο και εσωτερικής πολιτικής, (όπως εκλογή και έλεγχο αρχόντων,νομοθεσία,απονομή πολιτικών δικαιωμάτων σε ξένους κ.ά.).
Επίσης ο λαός έπαιρνε αποφάσεις στα δικαστήρια των ενόρκων,που δεν επιδέχονταν αναίρεση.
Ο Κλεισθένης ωστόσο διατήρησε κοντά στη Βουλή των Πεντακοσίων τον Άρειο Πάγο ως συντηρητικό στοιχείο για να συγκρατή ενδεχομένως ακραίες τάσεις,όπως επίσης διατήρησε τις τέσσερεις τάξεις του Σόλωνα.
Και τα δύο αυτά δεδομένα δείχνουν ότι,όπως ο Σόλων έτσι και ο Κλεισθένης δεν ήταν ριζοσπαστικός νεωτεριστής,αλλά προσπαθούσε να συμβιβάσει τις παλαιές με τις νέες ιδέες.
Η Αθηναϊκή δημοκρατία δεν ιδρύθηκε με την επιβολή ξένων προτύπων ή ακόμη με την επιδίωξη να εφαρμοσθούν δογματικές θεωρίες,αλλά προέκυψε οργανικά από παλαιότερους θεσμούς.
0
9όπως
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου