Σάββατο 5 Απριλίου 2014

             Η  ΓΝΩΡΙΜΙΑ  ΜΕ  ΤΟΥΣ  ΑΡΧΑΙΟΥΣ   ΕΛΛΗΝΕΣ  ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ   ΜΑΣ

                                                        ΟΙ  ΣΟΦΙΣΤΕΣ

 Ο ΠΡΟΔΙΚΟΣ. Είναι  άλλος  ένας  από  τους  σημαντικότερους  αρχαίους  Έλληνες  σοφιστές του 5ου π. Χ. αιώνα. Κατάγεται  από την   Κέα, ένα  μικρό νησί του Αιγαίου,την σημερινή Τζιά. .Γεννήθηκε  στην πόλη Ιουλίδα,είναι η σημερινή  Χώρα,  το έτος  δεν γνωρίζουμε ακριβώς  την ημερομηνία,οι ερευνητές λένε από το 470-460 π.Χ. Ήταν  μαθητής του Φιλόσοφου  Πρωταγόρα  και  φίλος του Σωκράτη. Ήταν πολύ γνωστός στην Αθήνα από τις συχνές επισκέψεις του εκεί σαν πρεσβευτής  απεσταλμένος από την πατρίδα του. Εκείνη την Αρχαία εποχή καθε πόλις αποτελούσε ένα ξεχωριστό  κράτος.Στην Αθήνα ασκούσε το διδασκαλικό έργο του και εκεί επεδείκνυε τις ρητορικές ικανότητες του και τις σοφιστικές βεβαίως. Δίδασκε επί χρήμασι και εκπαίδευε αυριανούς  πολίτες,οι οποίοι ήθελαν να αποκτήσουν ανώτερες διοικητηκές θέσεις. Ο Πρόδικος  δεν ήταν  τόσο φιλοχρήματος,όπως ήταν ο δάσκαλος του ο Πρωταγόρας.
Ο Πρόδικος  ήταν ένας πολύ καλός σοφιστής με μεγάλη φήμη,ώστε έλεγαν στην εποχή του την φράση  "σοφότερος  Προδίκου", όταν μιλούσαν για την σοφία κάποιου άλλου ανθρώπου.
Τα βιβλία που έγραψε δεν έχουν διασωθεί . Ο ιστορικός  και  συγγραφέας  ο Ξενοφών ο  Αθηναίος στα Απομνημονεύματα του ΙΙ,Ι,21-24  αναφέρει  τον Μύθο του Ηρακλή και τους δύο δρόμους που όφειλε να διαλέξει, αυτόν της Αρετής ή τον άλλον της Κακίας,ότι αποδίδεται στον Πρόδικο και στο βιβλίο του "  Ώραι" ή "Εποχαί".
Ο Πρόδικος στην εποχή του είχε γίνει διάσημος.  για την αθεϊα του.  Στο δεύτερο ήμισυ του 5ου π.Χ αιώνα εμφανίστηκε η αθεϊα στην Αρχαία Ελλάδα. Ένας από τους γνωστούς άθεους της εποχής εκείνης ήταν ο Πρόδικος.ο οποίος πίστευε ότι οι Θεοί είναι επινόηση των ανθρώπων.Όλοι οι άθεοι της αρχαίας εκείνης εποχής, ο Πρόδικος, ο Κινησίας, ο Κριτίας, ο Διονύσιος ο Μήλιος,βρίσκονταν κάτω από την επίδραση της σοφιστικής κίνησης, που έθετε  υπό αμφισβήτηση  τις καθιερωμένες θρησκευτικές αντιλήψεις  και ακόμη  αμφισβητούσε την εγκυρότητα του νόμου ακόμη  και  αυτή  την  ύπαρξη  των Θεών,άλλοτε υποννοώντας και άλλοτε  διακηρύσσοντας  ότι  Θεοί  δεν υπάρχουν.Κάποιοι από αυτούς τους άθεους προκαλούσαν την αντιπάθεια  των συμπολιτών τους με την αναιδή συμπεριφορά τους.
Ο Πρόδικος  ερμήνευε  την θρησκευτικότητα  των ανθρώπων  με  τη λογική  και θεωρούσε βέβαιο ότι οι άνθρωποι επινόησαν τους Θεούς  αναγνωρίζοντας την προσγενόμενη ευεργεσία, την οφειλόμενη χάρη τους για τα αγαθά του πολιτισμού,που οι Θεοί παρείχαν στους ανθρώπους.Έτσι θεοποίησαν την Δήμητρα  ως  Θεά της γεωργίας και της γονιμότητας.Τον Διόνυσο  ως Θεό  του οίνου,του κρασιού.Τον Ήφαιστο,  ως Θεό της  φωτιάς Τον Απόλλωνα ως   Θεό του φωτός.
Ο Πρόδικος έγινε γνωστός  και για την επιμονή του  να αποδίδει την έννοια  των  λέξεων  ακριβώς, σωστά και ακόμη  επεδίδετο   στην έρευνα  των συνωνύμων λέξεων 
Ο Πρόδικος,όπως και ο Σωκράτης, κατηγορήθηκε ότι διέφθειρε τους νέους και ήπιε, όπως και ο Σωκράτης, το κώνειο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου