Tα ενδιαφέροντα των κατακτητών, την επέτειο της εξέγερσης εναντίον τους που εορτάζουμε σήμερα, ήταν στρατιωτικά και μόνο στρατιωτικά εκτός ορισμένων περιπτώσεων.Για να αντιμετωπίσουν έναν λαό με τόση μεγάλη ψυχική δύναμη έπρεπε να είναι καλά εκπαιδευμένοι στις πολεμικές τέχνες.Και όχι μόνο γιαυτό.Επεκτατικό έθνος,όπως ήταν,δεν ενδιαφέρονταν για καμία άλλη επιστήμη και καμία τέχνη παρά μόνο για την καλή εκπαίδευση στα όπλα από πολύ νεαρή ηλικία
Για τούτο τα 400 χρόνια που μας εξουσίαζαν μας είχαν βυθίσει στο σκοτάδι της αμάθειας, της πλήρους αγνωσίας και της στασιμότητας στους άλλους τομείς.Χρειαζόταν να τους αντιμετωπίσουμε και εμείς .Δεν μπορείς να έχεις στο κεφάλι σου έναν κατακτητή και εσύ να υπομένεις μοιρολατρικά την στιγμή που μόνος του θα βαρεθεί και θα φύγει.Αν δεν αντιδράσεις φυσιολογικά και όπως επιτρέπει η ανθρώπινη ψυχολογία,θα σου καθίσει στο σβέρκο και άντε να δούμε πώς θα τον απομακρύνεις. Τα 400 χρόνια που αφήσαμε να περάσουν για να ξεσηκωθούμε ήταν πολλά. Οι ενέργειες και οι προσπάθειες βέβαια για να σπάσουμε τα δεσμά και να ελευθερωθούμε ξεκίνησαν από τον 15ο αιώνα αμέσως μετά την Άλωση.Αλλά όπως κάθε πράγμα θέλει την ώρα του.Έτσι και η επανάσταση του 1821 ωρίμαζε χρόνο με το χρόνο έως ότου έφτασε στην πλήρη ωρίμανση της και εκδηλώθηκε στις 25 Μαρτίου 1821.
Του Έλληνος ο τράχηλος ζυγόν δεν υποφέρει έλεγαν οι πεφωτισμένοι της εποχής.Οι κατακτητές μας σκλάβωσαν και όχι μόνο για ένα ή δύο χρόνια σκλαβιάς,αλλά μας έδωσαν να καταλάβουμε τι σημαίνει να χάνεις το βιό σου το σπίτι σου και όλο σου το σόι .Δεν ήταν ένα και δύο χρόνια σκλαβωμένη η Ελλάδα,ήταν ολόκληρα 400 χρόνια.
Τέσσερεις αιώνες πήγαν χαμένοι από την ζωή των Ελλήνων που δεν είχαν σχολεία,δεν είχαν βιβλία να διαβάσουν,δεν υπήρχαν δάσκαλοι να διδάξουν.Μόνο το κρυφό σχολειό επικρατούσε μέσα σε αυτόν τον κατατρεγμό.Να μη χάσουν την επαφή τα ελληνόπουλα με την ελληνική γλώσσα και για να μη συνεχιστεί ο εξανδραποδισμός τους.Την πρωτοβουλία πήραν οι ιερείς ,οι οποίοι με την βοήθεια των διδασκάλων που απέμειναν ίδρυσαν το κρυφό σχολειό όπου τα ελληνόπουλα διδάσκονταν την ελληνική γλώσσα από τα προσευχητάρια και τους ύμνους με το φως του καντηλιού.Εμψύχωναν τα μικρά παιδιά και τα δίδασκαν να μην φοβούνται τα σκοτάδια γενικώς.Το σκοτάδι από την έλλειψη του ηλεκτρικού φωτός,αλλά και το σκοτάδι του νου και της ψυχής που φέρνει η απομόνωση,που φέρνουν οι στερήσεις.Σε τι άλλο θα μπορούσαν οι κατακτητές να μας υποβάλλουν αφού και οι ίδιοι δε γνώριζαν τίποτε άλλο παρά μόνο να πολεμούν.Εκεί στηριζόταν το σύστημα τους στην καλή χρήση των όπλων, παραβλέποντας όλες τις άλλες ενασχολήσεις στα άλλα πεδία της επιστήμης και των καλών τεχνών.
Από τους Σουλτάνους που με τον τρόπο τους τιμούσαν την Ελλάδα και τους Έλληνες ξεχωρίζω δυο προσωπικότητες τον Μωάμεθ τον Β και τον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή.Και οι δύο φάνηκαν εν μέρει αξιοπρεπείς προς τους Έλληνες υποτελείς και περισσότερο πολιτισμένοι.
Ο Μωάμεθ Β ο Πορθητής παραχώρησε σημαντικά προνόμια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο,μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης.Ο πρώτος Πατριάρχης που εκλέχτηκε μετά την Άλωση από τον Σουλτάνο,ο Γεννάδιος Σχολάριος κατόρθωσε να εξασφαλίσει σημαντικές παραχωρήσεις για την εκκλησία.Στον Πατριάρχη δόθηκε η εξουσία ως θρησκευτική και ως πολιτική ανώτατη αρχή να εξουσιάζει όλους τους ορθόδοξους λαούς που ήσαν υποτελείς των Οθωμανών.Όταν όμως ξέσπασε η Επανάσταση του 1821 ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε κάτω από την πίεση του Σουλτάνου αφόρισε τους επαναστάτες.Ήταν μια μορφή ελέγχου στα εκκλησιαστικά των ορθοδόξων από τον Σουλτάνο,ο οποίος διέταξε τον απαγχονισμό του Γρηγορίου.
Έτσι εκδηλώθηκε η Οθωμανική ηθική.Στην περίπτωση του Παπαφλέσσα που πολέμησε εθελοντικά στο Μανιάκι στις 20 του Μάη το 1825 και σκοτώθηκε ,ο Ιμπραήμ Πασάς τον ανασήκωσε νεκρό τον έστησε στον κορμό του δέντρου και τον φίλησε δείχνοντας φανερά την εκτίμηση του προς τον ανδρείο επαναστάτη ιερέα.Δύο αντίθετα περιστατικά που δείχνουν την ηθική στάση του κατακτητή.
Και οι δύο Σουλτάνοι προστάτευσαν τα γράμματα και τις τέχνες,ήταν σκεπτόμενοι άνθρωποι και έδειξαν γνώση και εξυπνάδα με τον τρόπον αυτό.
Υποστηρίζοντας τα γράμματα και τις τέχνες,υποστήριζαν και νοιάζονταν για τα νιάτα,για τα μικρά παιδιά που ήταν το μέλλον του κόσμου.Έστρεφαν το μέλλον τους προς την πολιτισμένη Δύση.Αυτό επεδίωκαν να εισχωρήσουν εκεί και να απολαύσουν οι επερχόμενες γενιές τους,τα παιδιά τους,τον δυτικό τρόπο ζωής.Βεβαίως και για να γραφτεί το όνομα τους στην Ιστορία.
Δεν γνώριζαν άλλον τρόπο παρά μόνον τη χρήση των όπλων και φαντάζονταν πως με τη δύναμή τους θα τους οδηγούσαν στην πραγματοποίηση των οραμάτων τους, που ήταν η επέκταση της αυτοκρατορίας τους σε όσο το δυνατόν περισσότερα ευρωπαϊκά εδάφη.
Να πάρουν από την ευρωπαϊκή κουλτούρα και με το πέρασμα των χρόνων να μετατραπούν από άγριους και φοβερούς πολεμιστές σε ανθρώπους πολιτισμένους και διαβασμένους,όπως έφθασαν να είναι στη σημερινή εποχή. Ο διάλογος έχει τον πρώτο λόγο στις διαπραγματεύσεις και στις διευθετήσεις
στις ανθρώπινες συναλλαγές.Με το διάλογο και τις συνομιλίες σε πολιτισμένο επίπεδο λύνονται οι αντιθέσεις και οι διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους.
Για τούτο τα 400 χρόνια που μας εξουσίαζαν μας είχαν βυθίσει στο σκοτάδι της αμάθειας, της πλήρους αγνωσίας και της στασιμότητας στους άλλους τομείς.Χρειαζόταν να τους αντιμετωπίσουμε και εμείς .Δεν μπορείς να έχεις στο κεφάλι σου έναν κατακτητή και εσύ να υπομένεις μοιρολατρικά την στιγμή που μόνος του θα βαρεθεί και θα φύγει.Αν δεν αντιδράσεις φυσιολογικά και όπως επιτρέπει η ανθρώπινη ψυχολογία,θα σου καθίσει στο σβέρκο και άντε να δούμε πώς θα τον απομακρύνεις. Τα 400 χρόνια που αφήσαμε να περάσουν για να ξεσηκωθούμε ήταν πολλά. Οι ενέργειες και οι προσπάθειες βέβαια για να σπάσουμε τα δεσμά και να ελευθερωθούμε ξεκίνησαν από τον 15ο αιώνα αμέσως μετά την Άλωση.Αλλά όπως κάθε πράγμα θέλει την ώρα του.Έτσι και η επανάσταση του 1821 ωρίμαζε χρόνο με το χρόνο έως ότου έφτασε στην πλήρη ωρίμανση της και εκδηλώθηκε στις 25 Μαρτίου 1821.
Του Έλληνος ο τράχηλος ζυγόν δεν υποφέρει έλεγαν οι πεφωτισμένοι της εποχής.Οι κατακτητές μας σκλάβωσαν και όχι μόνο για ένα ή δύο χρόνια σκλαβιάς,αλλά μας έδωσαν να καταλάβουμε τι σημαίνει να χάνεις το βιό σου το σπίτι σου και όλο σου το σόι .Δεν ήταν ένα και δύο χρόνια σκλαβωμένη η Ελλάδα,ήταν ολόκληρα 400 χρόνια.
Τέσσερεις αιώνες πήγαν χαμένοι από την ζωή των Ελλήνων που δεν είχαν σχολεία,δεν είχαν βιβλία να διαβάσουν,δεν υπήρχαν δάσκαλοι να διδάξουν.Μόνο το κρυφό σχολειό επικρατούσε μέσα σε αυτόν τον κατατρεγμό.Να μη χάσουν την επαφή τα ελληνόπουλα με την ελληνική γλώσσα και για να μη συνεχιστεί ο εξανδραποδισμός τους.Την πρωτοβουλία πήραν οι ιερείς ,οι οποίοι με την βοήθεια των διδασκάλων που απέμειναν ίδρυσαν το κρυφό σχολειό όπου τα ελληνόπουλα διδάσκονταν την ελληνική γλώσσα από τα προσευχητάρια και τους ύμνους με το φως του καντηλιού.Εμψύχωναν τα μικρά παιδιά και τα δίδασκαν να μην φοβούνται τα σκοτάδια γενικώς.Το σκοτάδι από την έλλειψη του ηλεκτρικού φωτός,αλλά και το σκοτάδι του νου και της ψυχής που φέρνει η απομόνωση,που φέρνουν οι στερήσεις.Σε τι άλλο θα μπορούσαν οι κατακτητές να μας υποβάλλουν αφού και οι ίδιοι δε γνώριζαν τίποτε άλλο παρά μόνο να πολεμούν.Εκεί στηριζόταν το σύστημα τους στην καλή χρήση των όπλων, παραβλέποντας όλες τις άλλες ενασχολήσεις στα άλλα πεδία της επιστήμης και των καλών τεχνών.
Από τους Σουλτάνους που με τον τρόπο τους τιμούσαν την Ελλάδα και τους Έλληνες ξεχωρίζω δυο προσωπικότητες τον Μωάμεθ τον Β και τον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή.Και οι δύο φάνηκαν εν μέρει αξιοπρεπείς προς τους Έλληνες υποτελείς και περισσότερο πολιτισμένοι.
Ο Μωάμεθ Β ο Πορθητής παραχώρησε σημαντικά προνόμια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο,μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης.Ο πρώτος Πατριάρχης που εκλέχτηκε μετά την Άλωση από τον Σουλτάνο,ο Γεννάδιος Σχολάριος κατόρθωσε να εξασφαλίσει σημαντικές παραχωρήσεις για την εκκλησία.Στον Πατριάρχη δόθηκε η εξουσία ως θρησκευτική και ως πολιτική ανώτατη αρχή να εξουσιάζει όλους τους ορθόδοξους λαούς που ήσαν υποτελείς των Οθωμανών.Όταν όμως ξέσπασε η Επανάσταση του 1821 ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε κάτω από την πίεση του Σουλτάνου αφόρισε τους επαναστάτες.Ήταν μια μορφή ελέγχου στα εκκλησιαστικά των ορθοδόξων από τον Σουλτάνο,ο οποίος διέταξε τον απαγχονισμό του Γρηγορίου.
Έτσι εκδηλώθηκε η Οθωμανική ηθική.Στην περίπτωση του Παπαφλέσσα που πολέμησε εθελοντικά στο Μανιάκι στις 20 του Μάη το 1825 και σκοτώθηκε ,ο Ιμπραήμ Πασάς τον ανασήκωσε νεκρό τον έστησε στον κορμό του δέντρου και τον φίλησε δείχνοντας φανερά την εκτίμηση του προς τον ανδρείο επαναστάτη ιερέα.Δύο αντίθετα περιστατικά που δείχνουν την ηθική στάση του κατακτητή.
Και οι δύο Σουλτάνοι προστάτευσαν τα γράμματα και τις τέχνες,ήταν σκεπτόμενοι άνθρωποι και έδειξαν γνώση και εξυπνάδα με τον τρόπον αυτό.
Υποστηρίζοντας τα γράμματα και τις τέχνες,υποστήριζαν και νοιάζονταν για τα νιάτα,για τα μικρά παιδιά που ήταν το μέλλον του κόσμου.Έστρεφαν το μέλλον τους προς την πολιτισμένη Δύση.Αυτό επεδίωκαν να εισχωρήσουν εκεί και να απολαύσουν οι επερχόμενες γενιές τους,τα παιδιά τους,τον δυτικό τρόπο ζωής.Βεβαίως και για να γραφτεί το όνομα τους στην Ιστορία.
Δεν γνώριζαν άλλον τρόπο παρά μόνον τη χρήση των όπλων και φαντάζονταν πως με τη δύναμή τους θα τους οδηγούσαν στην πραγματοποίηση των οραμάτων τους, που ήταν η επέκταση της αυτοκρατορίας τους σε όσο το δυνατόν περισσότερα ευρωπαϊκά εδάφη.
Να πάρουν από την ευρωπαϊκή κουλτούρα και με το πέρασμα των χρόνων να μετατραπούν από άγριους και φοβερούς πολεμιστές σε ανθρώπους πολιτισμένους και διαβασμένους,όπως έφθασαν να είναι στη σημερινή εποχή. Ο διάλογος έχει τον πρώτο λόγο στις διαπραγματεύσεις και στις διευθετήσεις
στις ανθρώπινες συναλλαγές.Με το διάλογο και τις συνομιλίες σε πολιτισμένο επίπεδο λύνονται οι αντιθέσεις και οι διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου